El Col•legi d'Arquitectes de Balears aposta pel futur en el 40 aniversari de la seva constitució.

Palma, 09 de novembre de 2018

El lliurament d'insígnies, la projecció d'un vídeo rememoratiu i els parlaments de la degana, Marta Vall•Llossera, el president del Consell Superior de Col•legis d'Arquitectes d'Espanya, Lluis Comerón, i del primer dirigent col•legial, Juan Manuel Bonnín, van centrar la vetllada, que va comptar amb més de 300 assistents i les principals autoritats de les illes.

Joan Morey, Mercedes Garrido, Luis Corral, Lluis Comerón, Marta Vall·LLossera, Nacho Salas, Miquel Vadell i Joan Manuel Bonnín.

El Col•legi Oficial d’Arquitectes dels Illes Balears (COAIB) va aprofitar ahir el 40 aniversari de la seva constitució per a defensar el futur i la necessitat de la seva existència com a entitat.

L'acte es va celebrar en la seu col•legial de Ca La Torre amb l'assistència de més de 300 persones, a més d'autoritats com el director general d'Ordenació del Territori Govern balear, Luis A.Corral, el president del Consell Superior de Col•legis d'Arquitectes d'Espanya, Lluis Comerón, i a consellera de Infraestruturas i Territori del Consell de Mallorca, Mercedes Garrido, el gerent d'Urbanisme de l'Ajuntament de Palma, Joan Riera, entre altres.

La degana del COAIB, Marta Vall•Llossera va remarcar en el seu discurs “la necessitat de continuar apostant per un Col•legi que ens representi tan bé com sigui possible i que sigui un lloc per a trobar-nos, on generar col•laboracions, on aprendre a compartir opinions, experiència i noves maneres de veure i entendre la professió”.

“La presència del Col•legi d'Arquitectes en totes les illes és fonamental, no sols per nosaltres com a professionals, sinó perquè ens permet donar un millor servei a la societat i compartir el coneixement profund de les particularitats de cada territori insular”.

Marta Vall•Llossera també es va referir als reptes del COAIB: "Hem de ser capaços de transmetre a la societat la necessitat d'una arquitectura ben construïda, mesura i adaptada a l'entorn, així com els valors d'un urbanisme més sostenible i la importància de conservar el patrimoni, incloent el contemporani”.

El president del Consell Superior de Col•legis d'Arquitectes d'Espanya, Lluis Comerón, va assenyalar que "els col•legis són els instruments que ens permeten afrontar junts els reptes de fer bona arquitectura i de contribuir a fer bones ciutats en el canvi d'època que estem vivint actualment".

Per part seva, el director general d'Ordenació del Territori Govern balear, Luis A.Corral, va agrair l'ajuda desinteressada dels arquitectes que van acudir al requeriment de suport davant la catàstrofe de Sant Llorenç, ocorregut just fa un mes.

"L'arquitectura i urbanisme estan presents en la realitat quotidiana, per la qual cosa aquesta professió té una gran responsabilitat", va comentar Luis Corral, que va ser degà del COAIB entre 2003 i 2011.

En el transcurs de l'acte es va projectar un vídeo recordatori de les principals activitats col•legials i dels col•legiats, realitzades al llarg d'aquestes quatre dècades: premis, conferències, debats, viatges, tallers, publicacions, cursos de formació...

“Ha estat un magnífic repàs que ha servit per a fer memòria del que s'ha fet i també per a animar a continuar lluitant per a defensar la presència de la veu dels arquitectes i de l'arquitectura en la societat”, va comentar la degana.

També va prendre la paraula durant la celebració el primer degà del COAIB, Juan Manuel Bonnín, qui es va remuntar a 1920, quan es va constituir l'Agrupació Regional d'Arquitectes de Balears. Encara que va ser deu anys després, en 1930, després d'aprovar-se la transformació de les associacions en entitats col•legials, quan es va crear el Col•legi Oficial d'Arquitectes de Catalunya i Balears (COACB).

La delegació, segons l'ex degà, “va continuar sempre amb una gairebé total independència econòmica i al marge dels estatuts de la central”.

L'increment de l'activitat i del nombre de col•legiats va portar al Col•legi Oficial d'Arquitectes de Catalunya i Balears (COACB) a comprar l'edifici de Ca la Torre en 1972 per a traslladar la seva seu, que fins llavors estava en un pis del carrer Jaume III i anteriorment en un altre del carrer Conqueridor.

La compra de Ca la Torre va ser una clara aposta per la revitalització d'una zona del barri antic de Palma que, per aquelles dates, es trobava degradat i abandonat.

“L'adquisició d'aquest casal i les seves obres de remodelació van suposar millors oficines, millors comissions i seccions i, sobretot, un lloc digne per al futur del COAIB”, va assegurar.

En 1978 es va constituir el nou Col•legi Oficial d’Arquitectes de les Illes Balears

“Després del nostre es van anar creant altres col•legis en tot l'Estat. I així fins avui: set degans i un prestigi consolidat”.

El moment més emotiu de la vetllada va tenir lloc amb el lliurament de la insígnia de record d'aquesta data a tots els arquitectes que es van col•legiar ja fa 40 anys.

La insígnia, un disseny la joieria Duch-Claramunt, es basa en el logo del Col•legi d'Arquitectes de Balears obra dels arquitectes Carlos Ernesto Salto i Fernando Ferreira que van guanyar el concurs convocat en el seu moment.

En l'acte també van intervenir el president del Consell Superior de Col•legis d'Arquitectes d'Espanya, Lluis Comerón; els presidents de la demarcacions de Mallorca i Menorca del COAIB, Ignacio Salas i Enric C, respectivament, així com el secretari de la Demarcació d'Eivissa i Formentera, Erik Casadesús.

SOBRE EL COAIB

Juan M. Bonnín (1978-1980) va ser el primer degà del Col•legi d'Arquitectes de Balears, després de la seva segregació del de Catalunya, i va ser rellevat per Rafael Balaguer, que va presidir l'entitat col•legial els tres anys següents, fins a 1983.

Rafael Vidal va prendre el relleu en el deganat entre 1983-1989, seguit per l'arquitecte José Luis Juan fins a 1997, mentre que Antonio Ramis va ocupar el càrrec fins a 2003.

Entre 2003 i 2011 va estar al capdavant del Col•legi d'Arquitectes Luis A. Corral i li va substituir Joan Morey, que va ser degà fins a maig d'aquest mateix any. Marta Vall•Llossera és l'actual degana del COAIB. El Col•legi Oficial d'Arquitectes de les Illes Balears (COAIB) està integrat per 1.386 col•legiats, dels quals 1.105 són de Mallorca, 100 de Menorca i 181 d'Eivissa i Formentera.

Compta amb tres demarcacions establertes a les illes d'Eivissa i Formentera, Mallorca i Menorca, amb seus a les ciutats d'Eivissa, Palma i Maó, respectivament. Les finalitats abasten des de l'arquitectura, l'urbanisme, l'ordenació del territori i el patrimoni arquitectònic fins al medi ambient.

A més de les funcions de visat, representació i ordenació de la professió, el COAIB presta diversos serveis de caràcter professional, formatiu i cultural als seus col•legiats. El COAIB també té competències relatives a l'ordenació de l'exercici professional i la vigilància de la deontologia professional dels seus membres a través de l'Oficina d'Informació Deontològica (OID) i de les juntes de govern de les demarcacions.