Els nous reptes urbans, a debat en la 2ª jornada tècnica “Paisatge Urbà i Comerç”.

Palma, 26 d'octubre de 2017

Els nous reptes urbans i el paper del comerç dins de les ciutats són els temes que han protagonitzat la 2ª jornada tècnica “Paisatge Urbà i Comerç”, organitzada per l'Institut d'Innovació Empresarial (IDI) i el Col·legi Oficial d`Arquitectes dels Illes Balears (COAIB).

La jornada, que ha tingut lloc a la seu del COAIB a Palma, estava destinada a regidors d'urbanisme i de comerç, agents d'ocupació i desenvolupament local (AODL), arquitectes, estudiants, entre altres professionals.

El doctor en Geografia i professor en la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) Francesc Muñoz ha exposat dues ponències: “Nous reptes urbans a la ciutat del segle XXI: dinàmiques globals i locals a l'espai urbà” i “El paper estratègic del comerç per a la gestió creativa de les noves dinàmiques urbanes”.

L'activitat ha finalitzat amb un debat amb els assistents moderat per Bernat Nadal, arquitecte i vocal de la Junta de Govern del COAIB.

La directora general de Comerç i Empresa, Pilar Sansó, ha destacat durant la inauguració, al que també ha assistit el president de la Demarcació de Mallorca, Nacho Salas, que “l'objectiu de la jornada és crear un espai de debat sobre el paper del comerç a les ciutats i pobles del segle XXI”.

Bernat Nadal, per la seva banda, ha dit que el "procés global de digitalització, la hiper mobilitat de les poblacions urbanes, el canvi d'escala espacial i temporal de fenòmens i activitats com el turisme representen un nou escenari urbà, el qual no pot ser gestionat a partir de la caixa d'eines pròpia de la planificació urbana del segle XX. Ha de ser plantejat amb caràcter estratègic des de diferents perspectives i vinculant diferents àrees de gestió".

En aquest sentit, segons ha explicat, el comerç ha d'aconseguir un paper proactiu dins del nou entramat de relacions i dinàmiques urbanes.

El doctor en Geografia Francesc Muñoz ha posat exemples de com intervenir a l'espai públic en clau comerç perquè aquest ha de ser gestionat com un actiu econòmic que permet dur a terme polítiques ambientals, socials i urbanes.

“Hem de començar a treballar conceptes com a multiplicitat, i la complexidad, entesa com a diferents actors realitzant diverses accions en un mateix àmbit, que són claus per al comerç dins d'una proposta d'estratègia urbana”, ha assenyalat.

També ha destacat el paper que pot jugar el patrimoni ordinari com a catalitzador urbà.